WattCast
IN2000 - UiO
I emnet Software Engineering med prosjektarbeid ved Universitetet i Oslo jobbet jeg store deler av semesteret i et tverrfaglig team som utviklet en Android-applikasjon kalt WattCast. Appen hjelper brukere med å predikere strømpriser basert på historisk data og værforhold, slik at de kan optimalisere sitt strømforbruk og spare penger.
Min rolle og ansvarsområder
I prosjektet hadde jeg hovedansvaret for designprosessen, fra de tidlige fasene med datainnsamling og brukertesting til den endelige visuelle utformingen i Figma.
Brukerinnsikt og datainnsamling
Jeg ledet arbeidet med dybdeintervjuer og workshops for å forstå målgruppens behov.
Design og prototyping
Jeg var med gjennom hele designprosessen fra idemyldring og lavoppløselig skisser til å utvikle høyoppløselige, interaktive prototyper i Figma.
Utvikling og grensesnitt
I tillegg til design bidro jeg også med koding av appens grensesnitt i Android Studio ved hjelp av Jetpack Compose og Kotlin.
Prosessledelse
Jeg hadde hovedansvaret for å implementere og følge opp vår smidige utviklingsmetode (Scrumban), som strukturerte arbeidet i sprinter og sørget for fremdrift.
Utfordringer
En av de største utfordringene i prosjektet var å presentere kompleks data som strømpriser og værprognoser på en måte som var enkel for brukerne å forstå. Etter flere iterasjoner hvor vi vekslet mellom wireframing, prototyping og kontinuerlig testing basert på brukertilbakemeldinger, landet vi på et design som presenterte både sanntids- og fremtidige strømpriser på en klar og oversiktlig måte. For å realisere prediksjonene, som ble en nøkkelfunksjon i appen, brukte vi multippel lineær regresjon for å estimere fremtidige strømpriser.
Hva har jeg lært?
Dette prosjektet ga meg verdifull og praktisk erfaring med tverrfaglig teamarbeid og brukerorientert design. Konkret innebar dette å oversette designskisser til tekniske krav, delta i diskusjoner om implementeringsvalg for å forstå de tekniske begrensningene, og sammen med teamet finne løsninger som balanserte en god brukeropplevelse med hva som var teknisk mulig. Prosessen ga meg også en dypere forståelse for smidige metoder for prosjektstyring, og jeg så i praksis hvordan effektiv kommunikasjon er nøkkelen til å lykkes med implementering av komplekse løsninger.
Den viktigste lærdommen for meg, var å se hvor mye det betyr å faktisk snakke med brukerne. En av appens kjernefunksjoner, muligheten til å legge til egne apparater, kom direkte fra samtaler vi hadde med målgruppen. Dette understreket hvor avgjørende det er å aktivt involvere brukere i hele prosessen, fremfor å bare anta hva de trenger. Prosjektet var en konkret øvelse i å omsette brukerinnsikt til funksjonalitet som skaper reell verdi, og viste at en iterativ tilnærming med prototyping og testing er avgjørende for å løse designutfordringer på en vellykket måte.