Veter
Fremtind Summer Internship 2025
Som en del av Fremtinds Summer Internship jobbet jeg i et tverrfaglig team bestående av 2 designere og 2 utviklere. Vår oppgave gikk ut på å forbedre selskapets interne system for håndtering av kundemeldinger som sendes ut på e-post og tekstmelding. Det eksisterende systemet var preget av trege, manuelle prosesser, og teamet mitt fikk i oppgave å lage en enkel og oversiktlig løsning for å jobbe med slike meldinger. Resultatet ble en fungerende prototype vi kalte Veter.
Min rolle i prosjektet
Som en av to designere i teamet jobbet jeg tett med min kollega gjennom hele designprosessen.
Brukerinnsikt og analyse
Jeg gjennomførte intervjuer med tekstansvarlige, utviklere og kommunikasjonsansvarlige for å kartlegge nåværende arbeidsflyt og identifisere problemområdene.
Konseptutvikling
Jeg holdt og deltok i workshops for å generere og prioritere designideer.
Prototyping og testing
Jeg utviklet høyoppløselige, interaktive prototyper i Figma og gjennomførte kontinuerlige brukertester for å sikre at løsningen møtte brukerbehovene.
Implementering
Jeg sørget for at designet var konsistent med Fremtinds designsystem Jøkul og samarbeidet tett med utviklerne for å sikre en sømløs overgang fra design til frontend.
Fra innsikt til løsning
Vår største utfordring var å forstå et komplekst internt system vi i utgangspunktet visste lite om. Gjennom intervjuer og kartlegging avdekket vi raskt hovedproblemet: selv små tekstendringer kunne ta uker å få i produksjon. Dette skyldtes en manuell arbeidsflyt der tekstforvaltere manglet oversikt, og utviklere ble en flaskehals for enkle oppdateringer.
Denne innsikten ble fundamentet for Veter. Målet var å designe et system som ga teksteiere direkte kontroll over innholdet, samtidig som det reduserte den manuelle arbeidsmengden for utviklere. For å oppnå dette, definerte vi en MVP med funksjoner som et sentralt dashboard, redigeringsverktøy, versjonshistorikk og en ny godkjenningsflyt. Designprosessen var iterativ, vi jobbet parallelt med utvikling og brukte kontinuerlig brukertesting og ukentlige designkritikker for å forbedre og tilpasse løsningen underveis. Vi endte opp med en løsning som ikke bare løste det opprinnelige problemet, men som ga alle involverte en mer transparent og effektiv arbeidsflyt.
Viktige lærdommer
Dette prosjektet ga meg verdifull erfaring med å designe komplekse, interne systemer, hvor designvalg har betydning for de ansattes daglige arbeid. Den viktigste lærdommen var hvor farlig det er å basere seg på antakelser, og hvor avgjørende det er å teste løsningen med reelle brukere. Tidlig i prosessen antok vi for eksempel at brukerne trengte en kladd-funksjon for å lagre uferdig arbeid, men gjennom intervjuer og brukertester oppdaget vi at de aller fleste var mer opptatt av å sikre at ingen uferdige endringer publiseres ved en feil. Det virkelige behovet var en godkjenningsflyt som sikret at alle endringer ble kvalitetssikret før de gikk ut.
Denne erfaringen understreket viktigheten av å formidle hypoteser, teste dem tidlig, og ofte, og justere løsningen underveis. Det er bedre å iterere raskt og lære av feil enn å investere for mye tid i en løsning som kanskje ikke treffer behovene.
I tillegg ga prosjektet meg konkret erfaring med viktigheten av tett og parallelt samarbeid mellom design og utvikling. Vi jobbet uformelt og smidig, men opplevde at dette løpet krevde hyppigere oppfølging og koordinering «for å unngå at design og utvikling gikk hver sin vei». Å balansere en ideell designvisjon med tekniske begrensninger ble i seg selv en verdifull øvelse, og jeg lærte at i komplekse systemer er klarhet og enkelhet ofte viktigere enn å forsøke å dekke absolutt alle tenkelige scenarioer på én gang.
Samlet ga prosjektet meg en sterkere forståelse for hvor viktig det er å ha brukeropplevelsen i fokus, å jobbe tett på tvers av fagfelt, og å være åpen for å lære underveis.